Doelgroep
Scholen van een bestuur / individuele schoolteams / netwerk intern begeleiders en/of schoolleiders
Inhoud van de cursus
Leerlingen vanuit hoge verwachtingen tot leren brengen helpt bij het verbeteren van de resultaten. Zicht op de ontwikkeling van leerlingen is de basis voor het afstemmen van het didactisch handelen op de kenmerken en het niveau van leerlingen. Om dagelijks goed afgestemde lessen te kunnen geven (OP3) is de kleine cyclus van zicht op ontwikkeling (OP2) cruciaal. In de praktijk vormt dit voor veel scholen een uitdaging. Wat verstaat de onderwijsinspectie onder zicht op ontwikkeling en begeleiding? Hoe doe ik dat op een zinvolle, praktische en werkbare manier? En hoe vertaal ik die gegevens naar het handelen in de klas, zodat ik een goede les kan geven waar elke leerling veel van leert? En wat is dan een goede les voor onze populatie? De ib-er/kwaliteitscoördinator heeft een belangrijke rol bij het begeleiden en monitoren van dit proces, samen met de directeur. Met deze onderwerpen gaan we aan de slag in deze cursus.
Na afloop van deze cursus hebben de deelnemers
Kennis opgebouwd en hun beelden aangescherpt omtrent zicht op ontwikkeling en didactisch handelen (het wat)
Weten de deelnemers hoe het geleerde toe te passen in de dagelijkse werkpraktijk (het hoe)
Heeft elke school geleerd van de ontwikkelstappen die hun collega’s hebben gezet; hiermee wordt het kennisniveau in de school en het bestuur vergroot
Meer informatie? Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor deze cursus binnen uw bestuur of school? Neem dan contact op met carolienvandijk@oogvoorleren.nl